آیا می‌دانید مسواک نزدن می‌تواند باعث مرگ شما بشود؟ Azərbaycan-Traxtor
به زبان سرخم خنديدي - انقلابه سبزت را به نظاره نشستم - در مرگ درياچه ام سکوت مکن - تا به وداع خليجت نخندم

آیا می‌دانید مسواک نزدن می‌تواند باعث مرگ شما بشود؟

تعجب نکنید، ولی باور کنید حقیقت دارد که؛ مسواک نزدن می‌تواند باعث مرگ شما بشود؟
همانطور که پیش از این رابطه بین بهداشت پایین دهان و دندان و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته بود، تاکنون ‌کسی نتوانسته بود بطور دقیق اعلام کند که چرا مسواک نزدن بطور منظم می‌تواند باعث مرگ شخصی بشود، اما اکنون دانشمندان دانشگاه «بریستول» متوجه شدند که یک باکتری معمول که باعث فساد دندان‌ها و بیماری لثه‌ها می‌شود می‌تواند وارد جریان خون شده و به لخته شدن خون در رگ کمک کند. بعبارت دیگر این باکتری می‌تواند در نهایت باعث حمله قلبی و سکته شود که به تنهایی باعث مرگ هزار نفر در بریتانیا می‌شود.

در اکثر مواقع باکتری استروپتوکوکوس در دهان وجود دارد، اما زمانی‌که شخصی دچار خونریزی لثه می‌شود این باکتری می‌تواند وارد جریان خون شود. این باکتری می‌تواند از یک پروتئین در سطح لثه به نام پادا استفاده کند تا پلاکت‌های خونی را مجبور به قرارگیری در کنار یکدیگر کرده و یک لایه محافظتی تولید کند.

«هاوارد جکینسون»، استاد میکروبیولوژی دهانی در این‌باره می‌گوید: ما به یک مولکول پروتئینی در سطح باکتری‌ها رسیدیم که می‌تواند باعث فعالسازی شکل‌گیری پلاکت‌ها شود. این اولین بار است که دانشمندان متوجه شدند فعالیت یک باکتری می‌تواند باعث فعال شدن پلاکت‌ها شده و منجر به پخش‌ آن‌ها در جریان خون شود. «جکینسون» در توضیح مکانیسم این حالت تصریح کرده: زمانی‌که پلاکت‌ها در کنار یکدیگر تجمع می‌کنند بطور کامل یک باکتری را محاصره می‌کنند. این مکانیسم نه تنها یک پوشش محافظی ایجاد می‌کنند بلکه باعث تولید آنتی‌بیوتیک‌هایی می‌شود که برای درمان عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما متاسفانه این شیوه دفاعی علاوه بر فوایدی که دارد می‌تواند باعث تشکیل لخته‌های کوچک خونی شود که می‌توانند روی دریچه‌های قلبی رشد کنند و حتی باعث تورم رگ‌های خونی شوند که وظیفه انتقال خون به قلب و مغز را دارند.

دانشمندان معتقتدند؛ مردم همانطور که رژیم غذایی، فشارخون، کلسترول و… خود را به دقت بررسی می‌کنند، باید برای حفظ بهداشت دهانی خود نیز توجه کافی داشته باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

  • نوشته : AYHAN
  • تاريخ: جمعه 6 خرداد 1390برچسب:مسواك,بهداشت دهان,بهداشت دندان,لوازم بهداشتي,مسواك زدن,

  • traxtoor

    AYHAN

    traxtoor

    http://traxtoor.loxblog.com

    Azərbaycan-Traxtor

    آیا می‌دانید مسواک نزدن می‌تواند باعث مرگ شما بشود؟

    Azərbaycan-Traxtor

    خوشبختي داشتن دوست داشتني ها نيست. خوشبختي دوست داشتن داشتني ها است. وبلاگ رسمي تراكتور سازي تبريز

    Azərbaycan-Traxtor

    وبلاگicon